×

Woord vooraf

#Economie

#Bereikbaarheid

Corporate

Partners



Colofon

Uitgave van:
Metropoolregio Rotterdam
Den Haag (MRDH)

Postbus 21012
3001 AA Rotterdam

Bezoekadres:
Westersingel 12
3014 GN Rotterdam

E-mail: informatie@mrdh.nl
Website: mrdh.nl

Realisatie:
Metropoolregio Rotterdam
Den Haag
Onlineblad.nl - Ruud Slagmolen, Len Blonk

Juli 2019





3. Van zelfrijdend vervoer tot communicerend transport

Smart Mobility slim inzetten

Innovatieve technologie heeft een steeds grotere invloed op de mobiliteit. Met Smart Mobility benutten we de kansen die de technologie ons biedt om bijvoorbeeld vervoermiddelen eenvoudiger te kunnen delen, om logistieke transporten efficiënter te combineren, om die routes te kiezen die slim inspelen op actuele omstandigheden en om via real-time informatie en ondersteuning verkeer veiliger te maken.

Smart Mobility verbetert de bereikbaarheid, kan het aantal verkeersslachtoffers verminderen, draagt bij aan verduurzaming van de mobiliteit en houdt het leven en werken in steden en buitengebieden voor iedereen leefbaar, betaalbaar en vooral bereikbaar. Daarvoor bundelen Rijk, provincies, metropool- en vervoerregio’s en de vijf grootste steden in ons land hun krachten.

Inkoop mobiliteitsdiensten

MaaS - Mobility as a Service - is een platform waar mobiliteitsaanbieders hun diensten aanbieden. Met MaaS kan de weggebruiker zoeken, boeken en betalen van reizen via één digitaal platform bij diverse aanbieders. De pilot Rotterdam The Hague Airport is een van de zeven landelijke MaaS-pilots. Binnen deze pilot onderzoekt De Verkeersonderneming samen met de gemeenten Rotterdam en Den Haag en Schiphol Holding hoe reizigers door het gebruik van een MaaS-platform eenvoudig en zorgeloos naar de luchthaven kunnen reizen. Daarnaast zijn steden als Rotterdam en Den Haag al actief aan de slag met MaaS-partijen. Bijvoorbeeld met Hely, een 100% dochteronderneming van NS.

Talking traffic

Meer reizen betekent meer betalen. Reisinformatiediensten in talking traffic worden door de markt uitgevoerd. Marktplaatsen van De Verkeersonderneming hebben geleid tot subsidiëring van zes marktinitiatieven zoals Forensz, een gespecialiseerde dienst voor vervoerbewijzen in het zakelijk verkeer. En Vipre, comfortabel, veilig en snel op het werk- en woonadres door collectief vervoer.

Automatisch vervoer

Voor verdere ontwikkeling van automatisch vervoer op de last mile investeert de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de komende jaren € 15 miljoen. De ‘last mile’ is het laatste stuk van de OV-reis van station tot eindbestemming. Een onderdeel is een bijdrage aan het Researchlab Automated Driving Delft op de campus van de TU Delft. Dit is dé plek voor experimenten met automatisch vervoer in levensechte situaties. Ontwikkeling van automatisch vervoer op de last mile kan in de regio bijdragen aan een betere bereikbaarheid, het leveren van een betere OV-dienst, een intensiever gebruik van het bestaande OV en aan een kostenbesparing binnen het openbaar vervoer.

Voorloper in automatisch vervoer

Een andere goede reden voor de gemeenten om zich bezig te houden met de ontwikkelingen van automatisch vervoer is dat wereldwijd onder meer overheden, softwareontwikkelaars en autoproducenten bezig zijn met een transitie naar zelfrijdend vervoer. In de metropoolregio is de kennis aanwezig om voorloper te zijn en daarmee een krachtige (concurrentie)positie op de internationale markt te krijgen. Onze regio kan op het gebied van automatisch vervoer een aantrekkelijke vestigingsplaats worden voor toeleveranciers en ontwikkelaars van automatische voertuigen en (beveiliging)software. Daarom is dit programma een belangrijke stap in de vernieuwing van de economie. Binnen het Innovatienetwerk Automatisch Vervoer Last Mile (AVLM) werken gemeenten in de metropoolregio Rotterdam Den Haag samen met private partners en kennisinstellingen aan automatisch vervoeroplossingen.

Bekijk in de VR-film hoe automatisch vervoer er uit zou kunnen zien

Connected Transport

In oktober vond in Helmond, Tilburg en in Rotterdam de Experience Week Connected Transport plaats. Ruim dertig partijen experimenteerden met zo’n 250 trucks die in konvooi rijden en daarbij automatisch en snelheidsafhankelijk afstand tot hun voorganger houden. Effecten van Connected Transport komen zo in beeld, zoals de impact op chauffeurs en overige weggebruikers, op infrastructuur, verkeersmanagement en de gevolgen voor wet- en regelgeving. Voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag was het een eerste stap om te zien of Connected Transport een bijdrage kan leveren aan een betere bereikbaarheid van de metropoolregio en toplocaties. Door samen te werken met andere overheden, verladers en onderzoeksinstellingen kunnen betrokkenen opgedane kennis en ervaring met elkaar delen. Een haalbaarheidsstudie moet uitwijzen hoe Connected Transport op meer plekken in de metropoolregio te realiseren is. Bijvoorbeeld voor de haven van Rotterdam, het Westland en het Oostland.

Het streven is om 90% van de verkeersdata in 2023 op orde te hebben

Verkeersdata

Digitalisering van verkeersgegevens - zoals reistijden, brugopeningen en wegwerkzaamheden - werd ook in 2018 opgepakt. Het streven is om 90% van de verkeersdata in 2023 op orde te hebben. In 2018 is onderzoek gedaan naar het gebruik van reisinformatie waaronder real-time navigatie in de grote steden. Hieruit bleek dat radio-informatie en de informatie op de dynamische panelen veruit het meeste wordt gebruikt. Real-time in car informatie slechts 10-15%.


Meer #BEREIKBAARHEID: