Als een van de eerste regio’s in ons land realiseerde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het Programma duurzame mobiliteit. Met dit regionale plan geven de 23 samenwerkende gemeenten - voor het onderdeel mobiliteit - invulling aan de ambities van het Parijse Klimaatakkoord uit 2015. Maar bovenal werken de gemeenten daarmee aan een goed bereikbare regio waar het straks ook prettig wonen, werken en recreëren is.
Een duurzame regio kenmerkt zich door schoon, stil en energiezuinig vervoer. Maar zulk vervoer krijg je niet zonder slag of stoot. De 23 gemeenten in de metropoolregio Rotterdam Den Haag willen de uitstoot van CO₂ door het verkeer fors terugbrengen: dertig procent minder in 2025 dan in 2015. Die ambitie is vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid 2016-2025. Een forse opgave, want de metropoolregio krijgt er de komende jaren ook veel nieuwe inwoners bij. En al die mensen gaan op pad naar hun werk, naar de sportclub of naar hun favoriete winkels. Dat maakt een verandering in mobiliteit noodzakelijk.
Signalen laten zien dat deze transitie al aan de gang is. Het aantal fietsers op de fietspaden in de regio groeit, het gebruik van deelmobiliteit stijgt, het autobezit onder jongeren neemt af en het gebruik van het openbaar vervoer neemt toe (uiteraard geldt dat niet tijdens de coronacrisis, maar wel ervoor en naar verwachting ook erna. Lees ook het interview met Maurice Unck en Igor Bal). Met het Programma duurzame mobiliteit maken de 23 gemeenten een goede start om een duurzame regio met schoon, stil en energiezuinig vervoer te creëren. Fase 1 van het regionaal maatregelenpakket uit dit programma richt zich vooral op het terugdringen van de CO₂-uitstoot in het bestaande verkeer. Maar dat is niet voldoende. Er zijn aanvullende maatregelen nodig. Denk aan het duurzaam inkopen van zwaar materieel (gemeentelijke vuilnis- en veegwagens), het verduurzamen van logistiek, het nog meer stimuleren van deelmobiliteit en het bevorderen van werkgebonden mobiliteit. Verderop meer over deze vier kansen voor versnelling in duurzame mobiliteit. Ga direct naar de 4 kansen
In 2020 werkte de Metropoolregio Rotterdam Den Haag verder aan het vergroten van het effect van het maatregelenpakket en het inzetten op andere, aanvullende maatregelen. Drie opmerkelijke voorbeelden.
CROW, het kennisinstituut voor verkeer en vervoer in Nederland, onderzocht in 2020 de tevredenheid van klanten die met het OV reizen. En wat blijkt? De RET, HTM en EBS zijn koploper in Nederland. Volgens CROW komt dit resultaat tevens door de inzet van zero-emissiebussen. Daar zijn de reizigers erg enthousiast over.
Het Programma duurzame mobiliteit, vastgesteld in april 2020, biedt inzicht in het maatregelenpakket - fase 1. Een deel van de maatregelen wordt al op Europees en nationaal niveau genomen. Denk aan de emissienorm voor voertuigen en het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Dat levert al ruim een derde op van de 30 procent reductie. Een ander deel van de maatregelen die de MRDH en gemeenten nemen, levert ook weer 2,9 procent op. Verder zijn er maatregelen die nog geen onderdeel zijn van vastgesteld beleid of waar nog geen bestuurlijk draagvlak voor is. Wat resteert is 13,5 procent aan CO₂-reductie waar nog geen invulling voor is. Maar het Programma duurzame mobiliteit somt hier wel vier kanshebbers voor op. Dit viertal werd in het laatste halfjaar van 2020, samen met de gemeenten, nader onderzocht. Medio 2021 staan de resultaten hiervan op de website van de MRDH.