Het wordt drukker in de metropoolregio Rotterdam Den Haag. De regio krijgt er 400.000 nieuwe inwoners bij. Daarvoor zijn zo’n 240.000 woningen nodig. En al die nieuwe inwoners willen straks ook goed naar en van hun werk kunnen reizen. Of naar de winkels en de sportclub. Naast woningbouw vergt de groei ook aandacht voor de bereikbaarheid in en van de regio. Het één kan niet zonder de ander.
Naast de verwachte verstedelijking blijven ook economische sectoren groeien als de Mainport Rotterdam, de Greenport West-Holland en de kennis- en diensteneconomie in en rond de steden. In het programma MoVe – mobiliteit en verstedelijking – werken diverse betrokken partijen samen aan oplossingen die nodig zijn bij de duurzame groei van mobiliteit, economie en verstedelijking. Dat zijn de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Den Haag en Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Als onderdeel van het programma MoVe is een eerste onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het versnellen van de verstedelijking en het versterken van het OV. Deze preverkenning Schaalsprong Metropolitaan OV en Verstedelijking (MOVV) geeft een uitwerking van maatregelen bij railcorridors in de regio. Denk aan ontwikkeling van een lightrail met hoge frequentie en veel stops op de centrale spoorlijn Leiden-Dordrecht. En verhoging van frequenties op bestaande railcorridors, zoals RandstadRail, metro en regionale trams. De preverkenning geeft aan wat, waar en wanneer moet worden aangepakt.
Extra sporen op de lijn Leiden-Dordrecht voor een lightrailverbinding is een van de ambities uit de Groeiagenda Zuid-Holland. Het maakt de bouw van 170.000 woningen direct langs die lijn mogelijk. Het is een eerste stap in een groter pakket aan maatregelen voor metropolitaan OV in combinatie met verstedelijking. Dat komt er op neer dat je de hele regio voorziet van aansluiting op goed OV. Dat levert weer de mogelijkheid om meer dan 200.000 woningen te bouwen en ze direct goed te ontsluiten. De ontwikkeling van het metropolitaan OV in combinatie met verstedelijking is opgenomen in de eerste selectie investeringsvoorstellen uit het Nationaal Groeifonds, zo maakten de ministers Wiebes en Hoekstra in januari 2021 bekend. In april 2021 werd bekend dat € 1 miljard uit het Groeifonds hiervoor beschikbaar is.
Binnen de preverkenning vonden diverse onderzoeken plaats. De resultaten en conclusies hiervan werden in het laatste kwartaal van 2020 gepresenteerd. Twee conclusies vallen al direct op:
Voor deze duurzame groei maakten Rijk en regio drie afspraken.
Combi-aanpak in Den Haag en Rotterdam