Van modern en veilig station tot peukenruimende strandrobot

Het jaar 2020 toonde een bonte mengeling van ontmoetingen, openingen en initiatieven om zowel de bereikbaarheid te verbeteren als de economie te vernieuwen. Een kleine greep uit de vele activiteiten en projecten die elders in dit jaarmagazine niet aan bod komen.

Ontmoetingen

Nederland gaat op slot, kondigde het kabinet medio maart 2020 aan. Vanaf dat moment waren groepsbijeenkomsten en ontmoetingen op locatie voorlopig van de baan. Elkaar begroeten moest voortaan met gepaste elleboog, was het advies. Gelukkig konden kort daarvoor de handen nog wel enthousiast worden geschud. Daarna gingen de ontmoetingen door, maar dan wel digitaal en op afstand.


# vernieuweneconomie

Kennisevent Digitalisering

Gemeenten zijn belangrijk bij het faciliteren van een goede digitale infrastructuur. Regionaal samenwerken is daarbij essentieel. Dat was de belangrijkste conclusie van het Kennisevent Digitalisering in Rijswijk. Tijdens dit event op 5 maart konden ambtenaren van de 23 gemeenten elkaar nog live ontmoeten. De organisatie was in handen van de MRDH in samenwerking met de provincie Zuid-Holland en InnovationQuarter. In de middag konden de deelnemers aanschuiven bij workshops rond kennisdelen, datacenters, glasvezelnetwerken en de meerwaarde van een 5G-corridor.


# samenwerkenmaaktsterker

Laatste live Metropoolcafé

Deelnemers van en gastsprekers op het (voorlopig) laatste live Metropoolcafé troffen elkaar op dinsdag 11 maart in het Delftse Huszár. Sprekers waren Alfred Bruin (directeur Royal Steensma), Constantijn Molengraaf (TU Delft), Paul de Krom (CEO TNO) en Arno Visser (president Algemene Rekenkamer). Zij spraken over quantumtechnologie, de campus Food Innovation Academy in Vlaardingen en over de kansen van het Nationaal Groeifonds. Wim Bot (Fietsersbond) verzorgde een column over veilig fietsverkeer.




# verbeterenbereikbaarheid

Webinar bereikbaarheidsaanpak Zuid-Holland

“Een goede bereikbaarheid van de Randstad is belangrijk voor de economie, maar ook voor de leefbaarheid.” Zo startte moderator Rutger Mollee het webinar rond dit thema op vrijdag 3 juli. Provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam, gemeente Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam, spoorwegbeheerder ProRail en Rijkswaterstaat werken samen aan een structurele bereikbaarheidsaanpak van de regio. Hiervoor gaan de partijen één uitvoeringsorganisatie oprichten. Tijdens het webinar belichtten de bestuurders van deze samenwerkingspartners wat al is gebeurd en wat voor optimale bereikbaarheid nog nodig is.


#samenwerkenmaaktsterker

MRDH Live… online!

Het jaarlijkse congres van de 23 gemeenten in de metropoolregio Rotterdam Den Haag - MRDH Live! - vond op 25 november plaats via een livestream. Plek van de online handeling: de Remise in Den Haag. “Hoe benutten we de kansen in onze regio? Hoe komen we na de coronacrisis er samen financieel weer bovenop? En vooral: hoe worden we samen sterker?” Met vragen als deze gingen tafeldame Marja van Bijsterveldt, burgemeester van Delft, en presentator Joost Hoebink in gesprek met de deelnemers en met gasten uit de wetenschap, de overheid en het bedrijfsleven. Ook minister Wopke Hoekstra (Financiën) was digitaal van de partij. Online inspireerde hij om samen aan herstel en groei te werken. Verder spraken de deelnemers onder andere met Otto Raspe (Rabobank), Bruno Bruins (HTM), Hans Biesheuvel (ONL), Margreet van Driel (wethouder Zoetermeer) en Simon Fortuyn (wethouder Lansingerland).

Openingen

# verbeterenbereikbaarheid

Sint Sebastiaansbrug weer open

Op zaterdag 12 juni was het zover. In Delft werd de nieuwe Sint Sebastiaansbrug geopend. De nieuwe brug kostte € 25 miljoen, gefinancierd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Delft. “Met de nieuwe brug kunnen we nu ook tramlijn 19 naar de TU Campus doortrekken. Daarmee vormt de tramlijn een belangrijke schakel in de verbetering van de bereikbaarheid van Delft en de regio”, aldus MRDH-bestuurder Marc Rosier.


# verbeterenbereikbaarheid

6 x op groen! Station Rotterdam Alexander vernieuwd

Steeds meer mensen komen naar de regio om te wonen, werken, studeren en te recreëren. Daardoor groeit het aantal reizigers en dat vereist kwalitatief goed openbaar vervoer. Het vernieuwde station Rotterdam Alexander maakt het voor reizigers uit stad en regio mogelijk om makkelijker over te stappen van trein op metro en andersom. Het vele glas geeft het station een moderne, transparante uitstraling. Het zorgt tevens voor sociale veiligheid. Het station werd op zaterdag 10 juli geopend door zes samenwerkende partijen die elk het ‘sein’ op groen zette: de RET, NS, ProRail, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en De Verkeersonderneming.

Verbeteren bereikbaarheid

# verbeterenbereikbaarheid

Vier nieuwe Metropolitane Fietsroutes

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil 250 km aan verbeterde en vernieuwde fietspaden realiseren. Om op die manier de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de regio te verbeteren. Met een verkenning van vier nieuwe Metropolitane Fietsroutes - bij elkaar 55 km aan verbeterde routes - geven de samenwerkende gemeenten binnen de metropoolregio verder invulling aan die ambitie. Het betreft de routes:

  1. Den Haag HS - Honselersdijk - Naaldwijk;
  2. Den Haag CS - Monster - Naaldwijk;
  3. Dordrecht - Zwijndrecht - Hendrik-Ido-Ambacht - Ridderkerk centrum - Capelle aan den IJssel - Rotterdam centrum e.o. Kralingse Zoom;
  4. Delft - Midden-Delfland - Naaldwijk.

Bij de verkenning van de verdere uitwerking van deze vier fietsroutes zijn naast de MRDH en de betrokken gemeenten ook provincie Zuid-Holland, Waterschap Hollandse Delta en de wegbeheerders betrokken.


# verbeterenbereikbaarheid

€ 402 miljoen voor nieuwe trams Den Haag

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag reserveert € 402 miljoen voor onder meer zestig nieuwe trams in de Hofstad. De resterende € 60 miljoen komen voor rekening van HTM en gemeente Den Haag. De trams uit de jaren ’80 zijn namelijk aan vervanging toe. De nieuwe rijtuigen gaan vanaf 2026 rijden en gaan reizigers ook meer comfort bieden. De helft van het budget is nodig voor de nieuwe trams, met de andere helft krijgen de infrastructuur en de kwaliteit van de openbare ruimte een flinke impuls.




# verbeterenbereikbaarheid

Mmmove! voor maatwerk in het metropolitane OV

Steeds meer mensen wonen en werken in de metropoolregio. Daardoor stijgt de vraag naar reizen met het OV. Snelheid en comfort spelen daarbij een sleutelrol. Inwoners moeten binnen 45 minuten stadscentra of andere economische locaties kunnen bereiken. Dat lukt nog niet overal. Daar waar het regulier OV wegvalt - bijvoorbeeld door een te geringe vraag - of op nieuwbouwlocaties waar nog geen OV is, biedt Mmmove! kansen. Maatwerk als aanvulling op én integraal onderdeel van het OV-systeem. Mmmove! is de beleidslijn maatwerkvervoer Metropoolregio Rotterdam Den Haag 2020 - 2025. De naam staat voor ‘Meer Maatwerk in Mobiliteit en Openbaar Vervoer’.




Informatie­voorziening

#samenwerkenmaaktsterker

Nieuwe website MRDH trekt vaker bezoekers

Samenwerken maakt sterker! Die boodschap wordt meteen duidelijk bij het openen van de vernieuwde website van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. “We werken aan een betere bereikbaarheid en aan het vernieuwen van de economie. Daarvoor bundelen de 23 gemeenten binnen de metropoolregio hun kennis en krachten. En dat alles voor groei van de welvaart en het welzijn van de bijna 2,4 miljoen inwoners.” De nieuwe website ging in juni live. Belangrijk onderdeel - én trigger - is de rubriek ‘Uitgelicht’ die regelmatig nieuwe projecten, interviews, blogs, video’s en andere achtergrondinformatie in beeld brengt.


# vernieuweneconomie # verbeterenbereikbaarheid

Corona updates rond OV en regionale economie

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor het openbaar vervoer en de regionale economie. Met extra informatie voor colleges van B&W en raden probeert de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de stakeholders een zo goed mogelijk beeld te geven van de ontwikkelingen. Daarvoor werden ook webinars georganiseerd voor ambtenaren.




#samenwerkenmaaktsterker

AB-commissie: aanjager voor bepaalde projecten

Een aantal gemeenten in de metropoolregio nam het initiatief tot de AB-commissie. De commissie brengt regionale projecten in beeld die nog onvoldoende onder de aandacht zijn. Deze commissie beziet ook of en hoe je die projecten verder kunt ontwikkelen. Daarover wordt geadviseerd aan het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zo kwam ook de ambitie van Wassenaar om haar groene karakter te versterken, in de AB-commissie ter tafel.


Vernieuwen economie

#vernieuweneconomie

Slimme masten in Rotterdams Reyeroord

Ooit van CENT-R gehoord? Het is de plek waar 5G internet, elektrisch laden voor auto’s, ruimte voor beveiligingscamera’s, straatverlichting en sensoren die geluid of luchtkwaliteit meten, samenkomen. En dat allemaal in één kastje. Sinds de lancering op vrijdag 31 januari weten de bewoners in de Rotterdamse wijk Reyeroord er alles van. De CENT-R’s zijn onderdeel van het Living Lab Sensible Sensor Reyeroord, een project dat mogelijk is dankzij financiering van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De MRDH draagt bij aan het living lab om zo onderzoeken mogelijk te maken naar de toepassingen van 5G in fieldlabs.




#vernieuweneconomie

Slimme stad met Living Lab Scheveningen

In de laatste week van september vormden de innovatiedagen de start van het Living Lab Scheveningen. De innovatiedagen is een initiatief van de gemeente Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Living Lab Scheveningen bevat voor de boulevard een digitale infrastructuur en vormt een unieke leeromgeving voor (digitale) innovatieve toepassingen die maatschappelijke problemen aanpakken. De eerste innovaties werden die week al getest: slimme lichtmasten die geluid en geluidsoverlast meten (Cyrb), een strandrobot die peuken opruimt (Project.BB) en een zelfrijdende afvalbak (Wade).
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag droeg bij aan de opzet van het Living Lab Scheveningen. Door proeftuinen te ondersteunen stimuleren de 23 gemeenten de digitalisering van de economie. Bedrijven en overheden krijgen daarmee de kans nieuwe technologieën in te zetten, en nieuwe digitale infrastructuur te gebruiken en te testen voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.





Terug naar de cover